19/11/2021

Έκθεση “Η Ελλάς απαιτεί την ιστορικήν Πινακοθήκην της” στην Εθνική Πινακοθήκη Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτζου

Την Παρασκευή 19 Νοεμβρίου 2021 οι Φίλοι επισκεφθήκαμε και ξεναγηθήκαμε εξαιρετικά από την Ιστορικό Τέχνης κ. Μαρίνα Τομαζάνη, στην επετειακή έκθεση της Εθνικής Πινακοθήκης Μουσείου Αλεξάνδρου Σούτζου «Η Ελλάς απαιτεί την Ιστορικήν Πινακοθήκην της». Αρκετοί από εμάς δεν είχαμε επισκεφθεί ενωρίτερα την πλήρως ανακαινισμένη Πινακοθήκη, οπότε με την είσοδό μας στον πρώτο όροφο, όπου και η κυρία είσοδος, εντυπωσιασθήκαμε από το μέγεθος του χώρου και την πολύχρωμη ομορφιά της γνωστής Λαϊκής Αγοράς του ζωγράφου-ακαδημαϊκού Παναγιώτη Τέτση, η οποία σε πλήρη ανάπτυξη καταλαμβάνει όλη την αριστερή πλευρά της εισόδου του κτηρίου. Με την καθοδήγηση της κ. Τομαζάνη κατευθυνθήκαμε προς την επετειακή έκθεση για τα 200 χρόνια από την Επανάσταση του 1821. Η ποικιλία των θεμάτων και ο τρόπος παρουσίασής τους προκαλεί και προσκαλεί τον θεατή να τους θαυμάσει και να τους απολαύσει. Από τους Έλληνες ζωγράφους ξεχωρίζουν ο Θηβαίος Θεόδωρος Βρυζάκης και ο Ζακυνθινός Διονύσιος Τσόκος περίπου σύγχρονοι και σπουδαίοι καλλιτέχνες. Το έργο του Βρυζάκη «Η Ελλάς Ευγνωμονούσα» δεσπόζει της έκθεσης. Από τους ξένους ζωγράφους ο Γερμανός αξιωματικός του στρατού εικονογράφος και φιλέλληνας, εθελοντής κατά την Επανάσταση, Κάρλ Κρατσάϊζεν εφιλοτέχνησε τα πορτραίτα των μεγάλων μορφών του Αγώνα όπως , του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη, του Γεωργίου Καραϊσκάκη, του Κωνσταντίνου Κανάρη, του Ανδρέα Μιαούλη, του στρατηγού Ι. Μακρυγιάννη και άλλων.  Η ιδιαιτερότητα αυτών των εξαιρετικών πορτραίτων είναι ότι έχουν υπογραφή των εικονιζομένων, οπότε είναι η μόνη πιστή απεικόνιση των αγωνιστών του 1821. Αυτά έχουν τοποθετηθεί σε μια μεγάλη προθήκη στην είσοδο της έκθεσης. Έχουν έλθει, ως δάνειο, από  Μουσεία του εξωτερικού πίνακες εξαιρετικών ζωγράφων όπως, του Ευγένιου Delacroix ο οποίος αν και δεν ήλθε ποτέ στην Ελλάδα, έχει απεικονίσει τη φρίκη του πολέμου με μεγάλη επιτυχία.

Η έκθεση δεν είναι μεγάλη, αλλά είναι υπέροχη και αντάξια της μεγάλης Επετείου.

Στη συνέχεια η κ. Τομαζάνη, ικανοποιώντας το αίτημα των ήδη ευαισθητοποιημένων Φίλων, προχώρησε προς τον δεύτερο όροφο του ευρύχωρου πλέον και εντυπωσιακού κτηρίου της νέας Πινακοθήκης, όπου ευρίσκονται οι υπέροχοι πίνακες των Ελλήνων κυρίως, σπουδαίων ζωγράφων του 19ου αιώνος και των αρχών του 20ου. Θαυμάσαμε τους αντιπροσώπους της λεγόμενης «Σχολής του Μονάχου» έργα του Νικολάου Γύζη, Γεωργίου Ιακωβίδη, Νικηφόρου Λύτρα, Συμεώνος Σαββίδη. Έργα του εξαίρετου Θεοδώρου Ράλλη, χαρακτηριστικού οριενταλιστή της «Γαλλικής Ακαδημαϊκής Σχολής». Στο τέλος αυτής της αιθούσης δεσπόζει ο περίφημος «Χριστός-Ανθρωπότης» του μοναδικού Κωνσταντίνου Παρθένη. Οι πίνακες που εκτίθενται είναι υπέροχοι και πολλοί, ώστε δεν είναι δυνατή η αναφορά όλων των ονομάτων.

Ο τρίτος όροφος της Εθνικής Πινακοθήκης των Ελλήνων περικλείει την επίσης υπέροχη τέχνη όλου του 20ου αιώνα. Προβάλλονται τα πολυάριθμα και εκπληκτικά έργα κυρίως του Γιάννη Μόραλη, του Σπύρου Βασιλείου, του Βασίλη Θεοχαράκη, του Σπύρου Παπαλουκά, του Χρόνη Μπότσογλου, του Νίκου Κεσσανλή και τόσων άλλων σπουδαίων καλλιτεχνών.

Πρόκειται περί Παραδείσου Τέχνης και Χρωμάτων. Ευχαριστούμε θερμότατα την κυρία Τομαζάνη, που μας έκανε κοινωνούς αυτού του Παραδείσου.

Ρωξάνη Τσιμπιροπούλου