27/09/2019 έως 29/09/2019

Τριήμερη εκδρομή στην Καρδαμύλη

Ακόμα μια ξεχωριστή εκδρομή του σωματείου μας. Την Παρασκευή 27 Σεπτεμβρίου το πρωί φτάσαμε στην Καλαμάτα και επισκεφθήκαμε το διατηρητέο κτήριο επί της οδού Σταδίου 64, όπου στεγάζεται η υπέροχη συλλογή ελληνικών ενδυμασιών «Βικτώρια Γ. Καρέλλια».

Θαυμάσαμε ενδυματολογικά σύνολα γυναικεία και ανδρικά από όλες τις περιοχές της Ελλάδας, χρυσοκέντητους επενδύτες και κοσμήματα. Στην έκθεση μας ξενάγησαν η Μαρία Κομπόκη και ο Κωνσταντίνος Γιαννακόπουλος, αφού μας υποδέχθηκε και μας μίλησε η δημιουργός της συλλογής κ. Β. Καρέλλια, η οποία μας παρέθεσε αργότερα γεύμα στο ξενοδοχείο ELITE στην παραλία της Καλαμάτας και την οποία συγχαίρουμε ιδιαιτέρως και την ευχαριστούμε θερμά.

Αργά το μεσημέρι της ίδιας ημέρας φτάσαμε στον βασικό μας προορισμό, την πανέμορφη Καρδαμύλη. Το Σάββατο το πρωί επισκεφθήκαμε τον πύργο, κτηριακό μανιάτικο συγκρότημα, των Μούρτζινων-Τρουπάκηδων, το οποίο αποτελείται από τρεις οχυρωματικούς περιβόλους μέσα στους οποίους περικλείονται ο πύργος, η οχυρή κατοικία, τα βοηθητικά κτίσματα και η εκκλησία του Αγίου Σπυρίδωνος. Ξεναγηθήκαμε από τον κ. Μιχάλη Κάππα, Προϊστάμενο του Τμήματος Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Αρχαιοτήτων και Μουσείων της ΕΦΑ Μεσσηνίας. Ο ίδιος μας οδήγησε και στο χωριό Καστάνια, όπου περιηγηθήκαμε και ξεναγηθήκαμε κυρίως στον ναό του Αγίου Πέτρου. Ο ναός, κτίσμα του 12ου αιώνα, αναστηλώθηκε πρόσφατα από την ΕΦΑ Μεσσηνίας σε συνεργασία με την Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού και βραβεύθηκε πανευρωπαϊκά με το Europa Nostra 2016. Για μεσημεριανό γεύμα καταλήξαμε στα δύο καφενεία-ταβέρνες της γραφικής πλατείας του χωριού.

Η επίσκεψη το απόγευμα στην οικία Patrick Leigh Fermor, ήταν μια έκπληξη για όλους, και ειδικά για όσους την επισκέπτονταν για πρώτη φορά. Ο γνωστός συγγραφέας, λόγιος, στρατιώτης και περιηγητής σχεδίασε με τον αρχιτέκτονα Νίκο Χατζημιχάλη και έχτισε ένα από τα ομορφότερα σπίτια της Μεσογείου, όπου έζησε εκεί σαν Έλληνας μαζί με τη σύζυγό του Τζόαν, έως το θάνατό του, το 2011. Το 1996 ο Fermor δώρισε το σπίτι του στο Μουσείο Μπενάκη. Με χορηγία του ιδρύματος Σταύρου Νιάρχου η οικία επισκευάστηκε και αποτελεί πλέον ένα κόσμημα επισκέψιμο για το κοινό. Στο χώρο μάς ξενάγησαν και μας μίλησαν ο Επιστημονικός Διευθυντής του Μουσείου Μπενάκη, Γιώργης Μαγγίνης και η Ελπίδα Μπελογιάννη, βοηθός του Fermor τα τελευταία χρόνια της ζωής του. Στη βοτσαλωτή αυλή με τις εικαστικές παρεμβάσεις του Νίκου Χατζηκυριάκου Γκίκα, στενού φίλου του Fermor, απολαύσαμε το ηλιοβασίλεμα. Η βραδιά έκλεισε με δείπνο σε παραλιακή ταβέρνα της Καρδαμύλης.

Την Κυριακή το πρωί επισκεφθήκαμε την Αρεόπολη και το βιβλιοπωλείο Αδούλωτη Μάνη, όπου απολαύσαμε την αφήγηση του δημοτικού συμβούλου και εκδότη Γιώργου Δημακόγιαννη, για τα μνημεία και την ιστορία της Μάνης καθώς και για τη συμβολή των Μανιατών στους εθνικούς αγώνες. Αναχωρήσαμε από την Αρεόπολη αφού περιηγηθήκαμε στα στενά της και περάσαμε από την εκκλησία των Ταξιαρχών, όπου κάθε χρόνο στις 17 Μαρτίου γιορτάζεται η επέτειος της έναρξης της Επαναστάσεως του 1821.

Η εκδρομή μας δεν θα μπορούσε να κλείσει καλύτερα από την επίσκεψή μας στο κτήμα της Αντιπροέδρου μας κ. Κατερίνας Αγραφιώτη και του συζύγου της Ζήση, οι οποίοι μας είχαν προσκαλέσει να γευματίσουμε. Μείναμε ενθουσιασμένοι από τα εξαιρετικά εδέσματα που μας προσέφεραν και τους ευχαριστούμε για την φιλοξενία τους.