Οι Φίλοι στην Εθνική Πινακοθήκη
Οι Φίλοι του Μουσείου Μπενάκη επισκέφθηκαν στις 13/10 την μεγάλη αναδρομική έκθεση με τίτλο «Παναγιώτης Τέτσης- Η εμμονή του βλέμματος» που οργάνωσε η Εθνική Πινακοθήκη με αφορμή την επέτειο των 100 χρόνων από τη γέννηση του καλλιτέχνη. Ξεναγηθήκαμε από την επιμελήτρια της έκθεσης κυρία Έφη Αγαθονίκου, η οποία με διεξοδικό και γλαφυρό τρόπο ανέλυσε το έργο του σπουδαίου ζωγράφου, χαράκτη, δάσκαλου και ακαδημαϊκού, ο οποίος είχε επίσης διατελέσει Πρόεδρος της Καλλιτεχνικής Επιτροπής και Πρόεδρος του Δ.Σ. της Εθνικής Πινακοθήκης, αλλά και μεγάλος δωρητής έργων του τόσο στην Πινακοθήκη, όσο και σε άλλα Μουσεία.
Στόχος της έκθεσης, όπως μας πληροφόρησε η κυρία Αγαθονίκου, είναι όχι μόνο να παρουσιάσει την καλλιτεχνική πορεία του δημιουργού, ο οποίος υπήρξε ένας από τους σπουδαιότερους καλλιτέχνες που με το έργο και τη διδασκαλία τους διαμόρφωσαν την Ελληνική μεταπολεμική ζωγραφική, αλλά και να εστιάσει στην ιδιαίτερη «ματιά» με την οποία, δίνοντας έμφαση στο φως και το χρώμα, πραγματεύεται τα θέματά του ενεργοποιώντας το σύνολο των αισθήσεων.
Στην έκθεση θαυμάσαμε 160 έργα, τα περισσότερα πίνακες ζωγραφικής, χαρακτικά, ακουαρέλες, παστέλ. Η Λαϊκή αγορά και η Ύδρα αποτελούν μια εισαγωγή για τον επισκέπτη στον κόσμο του Π. Τέτση. Ακολούθησε μια σοφά οργανωμένη από την επιμελήτρια κατάδυση στο έργο του.
Η έκθεση είναι οργανωμένη σε θεματικές ομάδες, οι οποίες δεν χαρακτηρίζονται από μια χρονολογική συνέχεια, διαδέχονται η μία την άλλη προκειμένου να αποκαλύψουν στον θεατή το εικαστικό ιδίωμα του καλλιτέχνη, τον τρόπο με τον οποίο παρατηρεί τον κόσμο γύρω του και τον μετουσιώνει σε έργο τέχνης, πίνακα, χαρακτικό, υδατογραφία, παστέλ. Με την καθοδήγηση της κυρίας Αγαθονίκου διαπιστώσαμε ότι οι θεματικές ενότητες, πολλές φορές, συμπίπτουν και με τις χρονολογικές. Ο καλλιτέχνης για μεγάλα χρονικά διαστήματα, που διήρκεσαν και τέσσερα ή και περισσότερα χρόνια, μελετούσε, με επιμονή και διεξοδικότητα, ένα συγκεκριμένο θέμα.
Θαυμάσαμε «σειρές», «ενότητες», όπως οι ποδοσφαιριστές, οι κήποι, οι μπαλκονόπορτες, οι καρέκλες, τα ναυπηγεία, τα τοπία της Σίφνου, η λαϊκή αγορά, τα τραπέζια, τα τοπία της Ύδρας, οι βάρκες, οι θάλασσες, τα πορτραίτα των φίλων, οι νεκρές φύσεις, τα πεύκα και τέλος, κατά τα τελευταία χρόνια της ζωής του καλλιτέχνη, τα βράχια της Ύδρας.
Ευχαριστούμε θερμά την κυρία Αγαθονίκου για την εξαιρετική ξενάγησή της.
Κείμενο και φωτογραφίες: Βαρβάρα Γκινοπούλου
